Ticker

6/recent/ticker-posts

ঋণ ও আয়ের মূল কথা/ Key to debt and income

ঋণ ও আয়ের মূল কথা

 Miller model did not actually describe the US tax system in detail. Taxes are used in the Miller model to illustrate how company taxes and personal taxes can cancel or waive the value of a form. More importantly, the Miller model has been used by companies and individuals to discuss the impact of taxes on firm prices, regardless of the composition of capital.

Whatever it is, Miller's model estimates will only be acceptable if the effective tax rate on equity income is much lower than the effective tax rate on interest. Even so, the effective interest rate on this equity income is less than the amount of money needed to compensate for the tax level of the company's interest rate.

Under the current tax system, it is extremely difficult to see how the Miller model works. Moreover, it is difficult to test the extent to which Miller's use of corporate taxes is being implemented. Because there is a big difference between the current tax system and the tax system of that time. For example, before the change in the Income Tax Act of 1986, there was no tax benefit for borrowing, but there is now.

Most financial managers and economists think that their tax system prefers to borrow from companies. It's easy to overstate the benefits. One thing that can be seen from Miller's paper is that in order to reduce the aggregate of company and personal taxes, the aggregate of the company's debt and capital supply should be adjusted.

One more thing to keep in mind is that the tax rate of the company is not fixed on the amount of money borrowed. Very few firms are sure that they will make a taxable profit in the future.

If the company incurs a loss and cannot use this loss against past taxes, the tax level on its interest must be given a chance to move forward, so that it can be used in the future. Whenever the firm waits, the amount of value at the time of payment is the loss of the firm. If the firm’s problem is too deep then this wait is permanent and the benefit of tax on interest is lost forever.

Therefore, the company's tax protection charm is good for some companies and not so beneficial for others. Firms that use less of a tax protection charm on interest and those whose future profits are uncertain should borrow less. And the firm that has a lot of accumulated tax losses should not be borrowed.

It is believed that by using the loan, the firm gets a fair tax benefit. This statement is especially true for firms that are currently confident that they will be able to use tax protection for the company. And of course the disadvantage for others who can't use this defender.


মিলার মডেলটি প্রকৃতপক্ষে আমেরিকার কর ব্যবস্থার বিস্তারিত বর্ণনা দেয়নি। কোম্পানির কর এবং ব্যক্তিগত কর কীভাবে কোন র্ফামের মূল্যকে বাতিল বা ত্যাগ করতে পারে তার উদাহরণ দিতে গিয়ে মিলার মডেলে কর-কে ব্যবহার করা হয়েছে। আরো গুরুত্বপূর্ণ বিষয় হচ্ছে যে, মূলধনের গঠন যাই হোক না কেন করের প্রভাবটা ফার্মের মূল্যের উপর কেমন সেই আলোচনা করতে গিয়ে মিলার মডেলে কোম্পানি এবং ব্যক্তিগত ব্যবহার করা হয়েছে।


সে যাই হোক মিলার মডেলের অনুমানসমূহ কেবল তখনই গ্রহণযোগ্য হবে যখন ইকুইটি আয়ের উপর কার্যকরী করের হার সুদের উপর কার্যকরী করের হারের চেয়ে অনেক কম হবে। এমনদিক এই ইকুইটি আয়ের উপর কার্যকরী সুদের হার কোম্পানির সুদের হারের কর স্তরকে ক্ষতিপূরণ দিতে যে পরিমাণ অর্থের প্রয়োজন তার হারের চেয়েও কম।

বর্তমান কর ব্যবস্থার আওতায়, মিলার মডেল কীভাবে কাজ করে সেটা দেখা অত্যন্ত কষ্টসাধ্য। তাছাড়া মিলার যে মনমানসিকতা নিয়ে কর্পোরেট করের ব্যবহার করেছিলেন সেটাও কতটুকু বাস্তবায়ন হচ্ছে তা পরীক্ষা করাটাও পরিশ্রমসাধ্য। কারণ এখনকার কর ব্যবস্থা এবং ঐ সময়ের কর ব্যবস্থার মধ্যে বিস্তর পার্থক্য। যেমন, ১৯৮৬ সালের আয়কর আইন পরিবর্তনের আগে ধার করার ক্ষেত্রে কোন প্রকার কর সুবিধা না থাকলেও বর্তমানে অবশ্যই আছে।

অধিকাংশ আর্থিক ব্যবস্থাপক এবং অর্থনীতিবিদ মনে করেন যে, তাদের কর ব্যবস্থা কোম্পানির ধার করাকে পছন্দ করে। কিস্তু সুবিধাগুলোকে অতিরিক্ত করে দেখা সহজ। মিলারের পেপার হতে একটা বিষয় দেখা যায় যে, কোম্পানি এবং ব্যক্তিগত করের সমষ্টিকে কমানোর জন্য কোম্পানির ঋণ এবং মূলধনের যোগানের সমষ্টি মধ্যে সমন্বয় করা উচিৎ।

আরো একটা বিষয় মনে রাখতে হবে যে, যে পরিমাণ অর্থই ধার হোক না কেন তার উপর কোম্পানির করের হার নির্দিষ্ট নয়। খুব কম ফার্ম-ই নিশ্চিত থাকে যে, তারা ভবিষ্য করযোগ্যমুনাফা করবে।

যদি কোম্পানির লোকসান হয় এবং এই লোকসান অতীত করের বিপরীতে ব্যবহার করতে না পারে, তবে এর সদের উপর করের স্তর অবশ্যই সামনে নিয়ে যাওয়ার সুযোগ দিতে হবে, যাতে ভবিষ্যতে এটি ব্যবহার করা যায়। যখনই র্ফাম অপেক্ষা করে তখনই অর্থের সময় মূল্যের পরিমাণ ফার্মের লোকসান হয়। যদি ফার্মের সমস্যা অনেক গভীর হয় তাহলে এই অপেক্ষা স্থায়ী হয় এবং সুদের উপর করের সুবিধা চিরদিনের জন্যে হারিয়ে যায়।

কাজেই কোম্পনির কর রক্ষা কবজটি কোন কোম্পানির নিকট ভালো আবার কারো নিকট ততটা সুবিধা জনক নয়। যে সব ফার্ম সুদের উপর কর রক্ষা কবজ কম ব্যবহার করে এবং যাদের ভবিষ্য মুনাফা অনিশ্চিত তাদের উচিত কম কম ধার করা। আর যে ফার্মের অনেক পরিমাণে পুঞ্জিভূত কর লোকসান আছে সেই ফার্মের উচিত নয় ধার করা।

এটা বিশ্বাস করা হয় যে, ঋণ ব্যবহার করে ফার্ম একটা মোটামুটি কর সুবিধা পায়। আপাতত যেসব ফার্মগুলো নিশ্চিত যে, তারা কোম্পানির জন্য তৈরি কর রক্ষাকবজ ব্যবহার করতে পারবে তাদের জন্য এই উক্তি অত্যন্ত সত্য। আর অন্যদের জন্য অবশ্যই অসুবিধা যারা এই রক্ষাকবজ ব্যবহার করতে পারবে না।

Post a Comment

0 Comments